Jäsenilta/Luentotilaisuus: Emeritusprofessori Hannu Tervo: Veljekset Sotkamon korpikylästä Jyväskylän uuteen seminaariin

Aika: 21.11.2024 klo 18:00
Paikka: Mäntän kirjasto, Seppälän puistotie 16, Mänttä

Keurusselän Seudun Sukututkijoiden syksyn kolmas ja viimeinen jäsenilta/avoin luentotilaisuus Mäntän kirjastossa.

Emeritusprofessori Hannu Tervon esityksessä tarkastellaan vuonna 1863 perustetun Jyväskylän opettajaseminaarin alkutarinaa Antti ja Jussi Pekka Tervon tarinoiden kautta. Miten tieto seminaarista kantautui ympäri maan? Mitä seminaariin vaadittiin, miten haettiin, minkälaiset olivat pääsykokeet? Mitä ja miten siellä opiskeltiin? Keitä olivat seminaarin lehtorit, joista moni teki merkittävän uran myös muualla?

Lopuksi katsotaan, miten köyhistä lähtökohdista ponnistaneet, huomattavan sosiaalisen nousun kohdanneet menestyivät seminaarin jälkeen elämässään.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Tervetuloa!