Jäsenilta/Luentotilaisuus: Markku Pohja: Onko Vilppulankoski aina ollut Vilppulankoski?

Aika: 19.9.2024 klo 18:00
Paikka: Mäntän kirjasto, Seppälän puistotie 16, Mänttä

Keurusselän Seudun Sukututkijoiden syksyn ensimmäinen jäsenilta ja avoin luentotilaisuus Mäntän kirjastossa.

Markku Pohjan aiheena on Onko Vilppulankoski aina ollut Vilppulankoski?

Vilppulankosken voi arvella saaneen nimensä v. 1570 perustetusta Vilppulan talosta. Talo ei kuitenkaan sijainnut kosken rannalla vaan Huutoselän ja Ajosjärven välisellä kannaksella. Mikä yhteys Vilppulankosken nimellä on Vilppulan taloon? Melasen sukuseuran kolmen sukukirjan nimenä on Vitsakosken Melasen suku. Kirjan nimi viittaa siihen, että Melaskoskesta on aikaisemmin käytetty nimeä Vitsakoski. Vilppulankoski on mittasuhteiltaan Melaskosken veroinen. Olisiko Vilppulankoskesta käytetty aikanaan jotakin muuta nimeä?

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Tervetuloa!