Jäsenilta/Luentotilaisuus: Markku Liljeström: Metallin mies - Valdemar Liljeströmin elämä 1902-1960

Aika: 21.9.2023 klo 18:00
Paikka: Mäntän kirjasto, Seppälän puistotie 16, Mänttä

VTM Markku Liljeström kertoo oman isänsä elämästä ja millaisin sukututkimuksen menetelmin hän sitä valotti.

Markun kirja ”Metallin mies Valdemar Liljeströmin elämä 1902-1960” on samalla kertomus Suomen historian ristiaallokoista ja koko suomalaisen yhteiskunnan muutoksesta köyhyydestä hyvinvointiyhteiskunnaksi. Markun isän tie kulki löytölapsesta Suomen Metallityöväen Liiton puheenjohtajaksi, kansanedustajaksi ja ministeriksi. Valdemar Liljeströmin polku oli kivinen, mutta vei hänet pitkällä tiellä vallan keskuksiin.

Markku ei juuri ehtinyt tuntemaan isäänsä hänen varhaisen kuolemansa vuoksi. Valdemar Liljeström oli monessa mukana ja perheen arjen elämästä poissa. Myös Markun äiti kuoli varhain ja moni kysymys jäi vaille vastausta.

Tutkimustensa myötä Markku Liljeström löysi Valdemar Liljeströmistä paljon uutta tietoa ja tarinoita mm. tutkimuksista ja käymällä läpi arkistoja. Digiarkistojen valtavat aarteet eivät kuitenkaan ratkaisseet Markulle tärkeintä kysymystä, kuka jätti Valdemar-vauvan talvi-iltana vuonna 1902 lähellä Pietarin Talvipalatsia suomalaisperheen rappusille? Onko DNA-tutkimus tuonut kysymykseen uutta tietoa? Sen saamme kuulla Markulta.

Tervetuloa kaikki asiasta kiinnostuneet!!