Kevätretki Taidetalo Pässinmäkeen ja Aarresaaren kotiseutumuseoon

Aika: 20.5.2023 klo 12:00
Paikka: Tiilikantie 7, 42300 Jämsänkoski

Taidetalo Pässinmäki

Jämsänkoskella Tiilikantiellä  Pässinmäki valmistui alunperin 1957 isännöitsijä Lauri Tiilikan kodiksi. Myöhemmin rakennus palveli Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n/UPM:n vieras- ja edustustilana. Pässinmäki siirtyi 2018 Kauko Sorjosen säätiölle.

Taidetalo Pässinmäessä on esillä myös talvi- ja jatkosodan kaikki muistoristit myöntökirjoineen sekä Mannerheim-ristin ritarin nro 24 Tauno Savolaisen ritarimerkki. Päärakennukseen ja pihaan on sijoitettu säätiön omistamia taide-esineitä.

Pässinmäessä opastettu kierros, jonka jälkeen kahvit.

Pääsymaksu Pässinmäkeen on 5,00 euroa ja kahvi + suolainen kahvileipä 10,00 euroa ja jokainen maksaa ne itse paikanpäällä.

Aarresaaren kotiseutumuseo

Klo 14.15 siirrymme Pässienmäestä Aarresaareen, jossa oppaanamme toimii Jämsänkosken kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Hannu Ahlstedt.

Aarresaaren rakennukset tarjoavat aikamatkan paikkakunnan vaiheisiin 1500-luvulta 1900-luvun alkuvuosikymmenille. Rakennukset ja niihin sijoitettu esineistö kertovat perinteisen maatalouden lisäksi teollistumisen alkuvaiheista.

Museorakennukset on siirretty Aarresaareen 1950-1970-luvuilla. Rakennukset kertovat mielenkiintoisia yksityiskohtia Jämsänkosken lähimenneisyydestä. Vanhimpaan kauteen kuuluvat eräaitat ja vesimylly. Vielä 1800-luvun alkupuolella Jämsänkoski eli maataloudesta, karjanhoidosta ja eränkäynnistä, mihin liittyvää esineistöä on museossa runsaasti. 1800-luvun lopulla alue teollistui paperitehtaiden myötä. Tehdastyöläisten mökkien sisustuksella ja kalusteilla on pyritty saavuttamaan aidot, 1800-luvun ja 1900-luvun alun asumistasoa kuvaavat interiöörit.

Yhdistys maksaa Aarresaaren opastuksen.

Retkellä on mukana Jämsän seudun sukututkijoita. Aarresaari-käynnin jälkeen vierailemme heidän luonaan, Ekosentie 3, 42100 Jämsä. Tutustumisten ja keskustelun lisäksi tarjolla pientä suolaista.

Matka tehdään omilla autoilla ja kimppakyydein.

Ilmoittautumiset 12.5.2023 mennessä Annikki Harjumäelle sähköpostitse annikki.harjumaki@kotipoint.fi tai puhelimitse 0400 595 323.

Ilmoita samalla mahtuuko autoosi kyytiläisiä.