Jäsenilta/Luentotilaisuus: Rohkea pappi kahden tulen välissä

Aika: 20.4.2023 klo 18:00
Paikka: Mäntän kirjasto, Seppälän puistotie 16, Mänttä

Toisenlainen pappi?

Kuru, Kangasala, Helsinki, Kuorevesi, Ruovesi, Raahe, Porvoo, Oulu, siinä paikkakuntien nimiä yhden miehen elämän matkan varrelta. Pastori Olavi Heliövaara nimitettiin 25-vuotiaana v. 1916 Ruoveden vt. kirkkoherraksi. Hän joutui työssään myrskyn silmään, lopulta sodan keskelle. Aatteet nousivat, vallankäyttö etsi uusia muotoja. Nuori mies ei voinut väistyä, hänen oli kannettava vastuuta asioista, joihin hän ei ollut valmistautunut. Oli nähtävä asioita uudessa valossa ja toimittava rohkeasti ihmisten, kotipaikkakunnan ja kotiseurakunnan parhaaksi.

Ruoveden eläkkeellä oleva kappalainen Kimmo Huilla on perehtynyt Olavi Heliövaaran ( 1891-1980 ) toimintaan Suomen kirkossa. Oliko virkaurallaan Oulun piispaksi kohonnut Heliövaara ns. toisenlainen pappi? Mitä hän teki vuoden 1918 sota-aikana? Toimiko hän totutusta poikkeavalla tavalla? Mitkä olivat hänen lähtökohtansa, millainen oli jatkossa hänen näkynsä kirkon työstä, mitä hän sai aikaan?

Kimmo Huilla selvittää em. kysymyksiä Mäntän kirjastossa torstaina 20.4.2023 pidettävässä Keurusselän Seudun Sukututkijoiden kaikille avoimessa tilaisuudessa. Mukana on myös aiheeseen liittyvää kuvamateriaalia. Huilla on julkaissut vuosi sitten aihetta käsittelevän dokumenttiromaanin  Kahden tulen välissä.