PERUTTU: Jäsenilta: Katsaus Joenniemen asuinalueen historiaan ja opastettu kierros Kartanon klassikot -näyttelyyn

Aika: 21.1.2021 klo 16:00 - 17:30
Paikka: Serlachius-museo Gösta, Joenniementie 47, Mänttä

Pääsylippu museoon ja opastus yhteensä 10 euroa. Ilmoittautumiset viimeistään 6.1.2021 sähköpostitse riitta.jyrinki@iki.fi tai puhelimitse 044 359 2847.

Lisätietoja Serlachius-museo Göstan näyttelystä Kartanon klassikot.

Mänttä-Vilppulan kaupungin Rakennetun ympäristön selvityksestä kohta 3.7. Jälleenrakennuskausi Mäntässä, MK Joenniemi (sivu 75):

"Joenniemi on tyypillinen kerroksellinen jälleenrakennuskauden asuinalue, jonka kaavaratkaisu pohjautuu Heimo Kautosen luonnokseen.

Joenniemen asuinalue syntyi sotienjälkeiseen asuntopulaan 1940-luvun lopulla. Omakotitalotonttien kysyntä sai Serlachiusyhtiön kiirehtimään tilojen erottamista omille työntekijöilleen, vaikka kauppalan ensimmäinen asemakaava oli valmisteilla. Joenniemen alueen suunnittelun pohjana käytettiin arkkitehti Heimo Kautosen luonnosta kauppalan asemakaavasta. (Mönkkönen 1998).

Joenniemen valinta asuinalueeksi oli osittain epäonnistunut, koska alue tulvi keväisin ja kaivot kuivuivat talvisin. Alue rakentuikin varsin hitaasti. Alueen vesihuoltoa suunniteltiin jo 1950-luvun lopulla, mutta se toteutettiin vasta 1967.

Alueen läpi kulkeva Karjalantie noudattaa vanhan kapearaiteisen radan linjausta."